4 MAGAZINE VOOR BEZIELING EN LEVENSORIËNTATIE MUZIEK IN DE BIJBEL In de Bijbel speelt muziek een grote rol. Het is meer dan een boek vol woorden. Door heel de Bijbel klin- ken liederen van allerlei soort. Ook instrumentele mu- ziek, vaak met een diepreligieus motief: God prijzen en danken voor, of vragen om, zijn hulp is het meest voorkomende motief bij de muziek die in de Bijbel klinkt. SPONTAAN Bij belangrijke gebeurtenissen werd uitbundig gezon- gen en gedanst. Bij de inwijding van de tempel in Je- ruzalem zou er zelfs sprake zijn van een uitgebreide muzikale begeleiding. Koning David wordt wel eens de hofleverancier van de liederen genoemd, omdat hij veel psalmen heeft geschreven. In het boek Sa- muel raken profeten met behulp van muziek in geest- vervoering en terwijl er gezongen werd, vulde Gods majesteit de tempel. Dit moet een ongelofelijk mooi moment zijn geweest. Er was veel spontaniteit in zang, muziek en dans. Dit is ons westerlingen in feite vreemd. Wij dansen niet voor Een lofzang voor alle tijden God en spelen niet op de luit en wanneer wij zingen, klinken onze liederen vaak zwaar, vroom en plechtig. Zingen in de kerk is in onze cultuur een ernstige zaak. Hoe anders was dat in de tijd en cultuur van de Bijbel waar ook uit eerbied voor God werd gezongen, maar ook voor God werd gedanst dat het een lust was. Ook in het Nieuwe Testament zingen mensen spon- taan voor God. In het evangelie volgens Lucas klinken de drie Hoog- liederen of lofzangen van het Nieuwe Testament: het Magnificat (de lofzang van Maria), het Benedictus, de lofzang van Zacharias), en het Nunc Dimittis (de lof- zang van Simeon). Op die lofzang van Simeon wil ik hier nader ingaan, want dat lied heeft een bijzondere betekenis en geschiedenis. “NU LAAT U, HEER, UW DIENAAR IN VREDE HEENGAAN” In het evangelie volgens Lucas staat beschreven hoe Jozef en Maria met hun kind naar de tempel komen om het voorgeschreven ritueel bij de geboorte van hun eerstgeboren zoon te volbrengen. Zij brachten het voorgeschreven offer en boden Jezus aan God aan. Zodra Simeon het kind in zijn armen neemt, her- kent hij in hem de Verlosser, de Messias, die het volk zal bevrijden en hij brengt spontaan een lofzang uit en looft hij God met de woorden: Zingen in de kerk is in onze cultuur een ernstige zaak. Hoe anders was dat in de tijd en cultuur van de Bijbel!